Op weg naar jungbrunnen

Haus Jungbrunnen

IMG_3655

IMG_3580IMG_3569

IMG_3594

Donderdag 27 juli stappen we met zijn vijven in de auto op weg naar Nürnberg, onze eerste stop deze zomervakantie.

Door file en wegwerkzaamheden zijn we pas laat in Nürnberg en blijven we in de buurt van ons appartement aan de Kochstrasse 1. Met een familiepizza (genoeg voor 2 dagen), de speeltuin voor de deur en een wandeling door de buurt vermaken we ons prima.

Vrijdag gaan we de altstadt bekijken. Nürnberg heeft een prachtige oude binnenstad met een grote keus aan musea (voor elk wat wils). Wij gaan naar het speelgoed museum, in Nürnberg stonden vroegen veel speelgoedfabrieken. Gewapend met een quiz met opdrachten voor Mels en Mure trekken we door de eeuwen heen waarin het speelgoed zich ontwikkelde. Het is een prachtige collectie en we dwalen door de zalen die op thema zijn ingericht. Op de speelzolder nog even los op de houten voetbalspellen, heel leuk spul.

Na de trip down memory lane gaan we een minder gezellig uitje doen. naar de gemeentelijke middeleeuwse kerkers. Ruim 500 jaar tot 1803 zijn deze gebruikt om de medemensen op te sluiten en te martelen. de camera weigerde spontaan dienst bij de gruwelijkheden die wij mensen elkaar aan doen.

Meer verheven (letterlijk dan) was ons bezoekje aan de burcht. Na 1945 weer in oude luister hersteld. In vroegere tijden het centrum van de macht tijdens het Heilige Roomse rijk (keizerlijke uitvalsbasis).

Omdat Nürnberg natuurlijk bekend is van de Nazi tijd (o.a. de processen) willen we ook graag naar de plek waar de Nazi rally's vroeger waren. in een enorme congreshal kwamen de aanhangers bijeen voor de toespraken. Er is nu een indrukwekkende tentoonstelling in de ruïne van de congreshal, van de opkomst en de ondergang van het derde rijk.

Na dit indrukwekkend geheel nog even ontspannen op de waterfiets en in de biergarten met uitzicht op dit alles.

Nürnberg is de moeite van het stoppen waard.

Morgen staat de dierentuin op het programma.