Lake Louise

12 april 2019 - Monarch, Canada

Na een rustdag in Canmore gaan we op 13 augustus naar Monarch, via Lake Louise.

Omdat Lake louise een grote toeristische trekpleister is met busladingen toeristen. besluiten we vroeg te gaan. Om zo nog te kunnen parkeren. In alle vroegte lopen we vanaf het parkeer terrein naar Lake Louise, maar dat is nog gehuld in een dichte mist. dan maar eerst de berg op. we kiezen de minder toeristische route (lees steiler). Eerst lopen we in de mist tussen de bomen van een prachtig oerbos. hoe hoger we komen hoe lager te vegetatie. bij de boomgrens stuiten we op grote marmotten, die heerlijk in de ochtend zon liggen te doezelen. hij kijkt nog even op maar blijft rustig liggen. we horen tussen de grote rotsen steeds een fluitgeluidje. we denken van kleine marmotjes, maar algauw blijkt het een bijzonder diertje te zijn de pika (soort bergkonijntje). razendsnel spingen ze rond tussen de grote rotsblokken op zoek naar voedsel voor hun wintervoorraad. het lukt uiteindelijk om er een te vangen op camera beeld.

Boven op de berg schijnt de zon volop, en zien we prachtige besneeuwde kappen.

terug beneden is Lake Louise ontwaakt en stromen de toeristen reeds toe. voor 20 dollar kan je 5 minuten in een kano zitten. toch blijft het een prachtig plaatje. blij dat we vroeg gegaan zijn. als we wegrijden staat er een file richting de parkeerplekken.

Wij stoppen nog bij de Takakkaw watervallen, spectaculair en de spiral tunnels, gelukkig kwam er net een trein anders hadden we er niets van begrepen. Onze camping is Monarch campground in Yoho.