Valencia

25 juli 2019 - Valencia, Spanje

20190728_15340020190727_10042720190727_104718

25 juli van Barcelona naar Valencia

In Valencia verblijven we in een huis aan zee. in Almenara.

Nadat we onze koffers en fietsen hebben gestald gaan we naar Valencia, voor een gesprek over het kopen van huizen in de buurt van Valencia.

Een informatief en super leuk gesprek met open doors Valencia (Silke).

Na het gesprek lopen we een rondje door de haven, doen een drankje, en stillen de rammelende magen met een snack ( calamaris, croquetas van beroerde kwaliteit). Op weg naar de auto eten we een pizza bij een eettentje. En we sluiten af met heerlijke taart ter ere van de verjaardag van onze neef Wietse die vandaag 4 jaar is geworden.

Terug in het huis nog even zwemmen en de bedden klaar maken voor de nacht. Mats heeft dit keer een eigen kamer, geen slaapbank. Gevolg is dat hij zich meteen terugtrekt in zijn domein.

26 juli Huizenjacht

we gaan met Zuriñe, een makelaar van Engel en Völker twee huizen bekijken. gewoon om te kijken wat je nu mag verwachten in "onze" prijsklasse. Leuk om gezien te hebben. wel constateren we dat de omgeving van Valencia niet bepaald charmant te noemen is. Geen schattige dorpjes maar vrij saai. de vele sinaasappelbomen geven het nog wel een groene glans maar de bebouwing is saai. Het tweede huis ligt in een buitenwijk van Valencia. De toegang van de comunity is via 1 toegangsweg, met slagbomen. daarachter is een heel dorp van 800 huizen. Met eigen voorzieningen, zoals sportvelden, groot zwembad, winkeltjes en een restaurantje. Dit is nog het leukst tot nu toe, levendiger dan de meeste dorpen.

27 juli De oude stad: mercado central

ontbijt in Valencia. Via de Mercado Central, een prachtige warenmarkt steken we door naar een klein koffiehuis/bar (Pollo negro). De beste koffie tot nu toe!! we bestellen ontbijt en genieten op het terrasje van de lokale oude mannetjes die daar samenkomen om wijn, sterke drank en andere lekkernijen te genieten met elkaar. Het begon wel met koffie maar voor 10.00 komt de drank dus al op tafel.

Vandaag bekijken we het oude deel van de stad Valencia. Daar is genoeg te zien, van mooie straten tot bijzondere pleinen en leuke street art. kortom het is al weer ruim tijd voor siësta als wij op gaan naar de metro. onderweg eten we een broodje en wat empanada's.

20190727_12351520190727_111210

's avonds uit eten bij Salina aan zee. we hopen op paella, maar dat lukt niet ( hadden we vooraf moeten bestellen). wel heerlijk gegeten op het terras aan zee.

28 juli Batalla de flores: het bloemen gevecht.

20190728_18122920190728_203456

De maand juli is de feestmaand van Valencia. bijna elke week is er wel een jaarlijks terugkerend feest (tomaten gooien of stierenvechten etc) ook is er een grote kermis in het Turia park. kortom we treffen het want vandaag wordt er met bloemen gegooid. Eerst rijden de praalwagens (soort bloemen corso) rond en worden prijzen uitgereikt. daarna is er een knal en worden door de toeschouwers bloemen gegooid naar de dames op de wagens. deze mogen zich verweren met tennisrackets. Kortom een dolle boel. na afloop is de straat bezaaid met bloemen.

Vooral locals kunnen gooien, deze plekken moet je vooraf reserveren. Maar het is al een feest om te zien hoe families en vrienden zich voor onze neus klaar maken voor het spektakel. koelboxen met bier iets te knabbelen, veel gezoen, en geschreeuw en gelach. een voorstelling op zich. Mats wordt in de menigte niet lekker (alhoewel we helemaal vooraan staan). En de familie snelt meteen te hulp, met water, een stoel en eten. Mats wordt helemaal in de watten gelegd en knapt gelukkig snel weer wat op.

Na het spektakel gaan we in de Mercado de Colón nog op zoek naar een ijsje. Prachtige voormalige markthal ( nu eettentjes, barretjes en overdag een curiosa markt)

20190728_220535

Valencia is een prachtige stad met veel te veel highlights om te doen met dit weer en in deze korte tijd.

29 juli Paella

Vandaag reizen we van Valencia door naar Murcia. omdat het een korte rit is starten we met nog even zwemmen. daarna in de auto op weg naar een strandje waar ze heerlijke paella hebben. Deze keer lukt het wel. terwijl Mels en Mure meteen de zee in sprinten. settelen wij ons op het terras. helemaal niet verkeerd. we delen de paella met Mats.

heerlijk.

we zakken na de lunch verder de kust af naar Murcia, langs alle bekende badplaatsen aan de Costa blanca. Calpe, Alicante, Benidorm en Denia.

IMG_1144