Sri Lanka 2016 Mirissa

9 augustus 2016 - Mirissa, Sri Lanka

Het is 6 augustus Opa Joost  is vandaag jarig.

We reizen vandaag van Tangalla naar Mirissa. Hier komt een einde aan de reeks van 1 nacht in een hotel en dan weer verder. Even rust in het programma.

We zijn nog tot 12.00 in ons hotel in Tangalla om te zwemmen in zee en zwembad en in te pakken. Het is een prachtige tuin waar onze hutjes op uit komen. De zee is vlak bij. Ook dit hotel ligt aan zee (eigenlijk aan de lagune). Na een heerlijke ochtend klimmen we weer in de bus. We stoppen onderweg bij een blowhole (Hoo-amaniya). Dit is duidelijk een uitje dat ook de plaatselijke bevolking doet want we, de buitenlandse toeristen, zijn in de minderheid. Eerst een klim omhoog, langs stalletjes die gebakken vis verkopen of fruit. De haven is om de hoek. Het zee water kan tot 20 meter hoog spuiten en wij komen op een goed moment. Het water spuit inderdaad metershoog de lucht in. Een heel spectaculair gezicht. Daarna rijden we door naar Matara, waar een klein Nederlands sterfort is gerestaureerd. In Mirissa blijven we 4 nachten in het Paradise beach club hotel. De kamers zijn prima maar het hotel heeft van buiten weinig charme. Wel een enorm lang zwembad en de zee voor de deur.

7 augustus, walvissen spotten

Met een boot gaan we de zee op om walvissen te spotten de zee is behoorlijk ruw in deze periode, dus het is niet ideaal. We vertrekken om 7.00 en krijgen aan boord een ontbijt en een reistablet, in de hoop dat het ontbijt er ook in blijft zitten.

Ayurveda Vamana karma[1]

Vergeefse hoop, al snel nadat we de haven uit zijn beginnen de eersten er al groen uit te zien. Ook Mels zit in de voorhoede. Gelukkig hebben ze aan boord bergen plasticzakjes. Als snel worden deze enthousiast gevuld door de toeristen aan boord. De chinezen roepen bij iedere grote golf oe en ah als of ze in een achtbaan zitten. Tegen de tijd dat we aankomen bij de plek waar de walvissen vaak te zien zijn is bijna iedereen voorzien van een zakje. Martijn en ik doorstaan het reisje gelukkig wonderwel ondanks de assistentie bij onze drie kotsende kids. Goed getraind als ze zijn mikken ze keurig in de zakjes. Gelukkig is er tussen de episodes door tijd om de walvissen te bewonderen er komen er 3 naar boven. Blijft wel een machtig gezicht. Geen dolfijnen vandaag, de zee is te ruw. Ondanks alles was het toch een leuk tripje.

Nu lekker relaxen bij het zwembad en in de golven van de zee. Vanuit het zwembad is het een paar stappen naar het smalle strookje strand. De golven zijn heftig het water veranderd voortdurend van diepte er zijn dan ook life guards aanwezig. Ook Mure heeft heel even gezwommen vandaag ( de eerste keer weer sinds 25 juli) Hij had er zo’n zin in. Nu kijken hoe de wond zich houdt. Vanavond weer van het buffet gegeten. Voor de kids spaghetti. Het eten was over het algemeen goed behalve de gegrilde garnalen die overgaar waren, jammer. Morgen ook een luierdag. Even rondkijken in Mirissa. 10 augustus trekken we weer verder naar Galle en Negombo.

[1] Therapeutische kotssessie, geen grap wordt serieus aangeboden als behandeling voor huid aandoeningen, astma en nog vele andere kwalen.

8 augustus relax dag

Vandaag hebben we geen haast we starten rustig op en gaan ontbijten. Er is weer keuze te over bij het ontbijtbuffet, dat was niet overal zo dus het is genieten. Voor het eerst liggen er ook ramboetans bij het fruit, harige rode balletjes die als je ze openmaakt op lychees lijken maar dan groter. Rond half elf gaan we naar een ander stukje strand, daar kunnen Mats en Martijn snorkelen. Mats wil heel graag nog een keer snorkelen, hij vond het heel leuk en  de vorige keer was het wel erg kort omdat Mure gewond raakte. Mure zijn wond is wel dicht maar nog te kwetsbaar om lang in de nattigheid te zijn dus hij mag niet mee. Mels is wat ambivalent over het fenomeen snorkelen en wil liever niet mee. Mats en Martijn gaan dus alleen. Het koraal is dood (sinds de tsunami in 2009) maar er zijn nog wel veel vissen. Wij zitten op een grote rots tussen de vissersboten en doen een spelletje, zoeken schelpen, jagen de kraaien weg en lezen wat. Mels gaat af en toe even de zee om te zwemmen, dat kan hier want het is veel rustiger dan de zee bij het hotel. Mure ziet een ieniemini heremietkrabbetje. Die net doet als of hij er niet is maar uiteindelijk toch weer gaat bewegen, heel schattig. Na het snorkelen gaan we weer naar ons hotel waar we langs het strand in een tentje lunchen. Mooi plekje, lekker eten.

Daarna nog even surfboarden in de zee en met de bal in het zwembad. Mure is de zeehonden en zeeleeuwen trainer langs de kant en Mels en Mats melden zich voor vis bij hem.