Van Nilavelli naar Kandy

28 juli 2016 - Kandy, Sri Lanka

Na een paar dagen in Nilavelli aan het strand te hebben gelogeerd in het Pearl Oceanic resort, trekken we nu weer verder. We gaan naar Kandy, dit is een grote en belangrijke stad voor Sri Lanka.

Onderweg stoppen we bij een spicegarden. Als we onderweg zijn geeft Arune, onze driver aan dat we echt nog even lang moeten bij een Batik fabriek. Als we niet direct enthousiast reageren prijst hij het extra uitje aan met de opmerking dat onze vriend daar ook geweest is. Verbaast staren wij hem aan. Yes your friend the sugeon. zegt hij dan. Dan valt het kwartje. In het Pearl Oceanic resort verbleef ook een andere Nederlandse familie in de huisjes naast ons, de man is chirurg en had aangeboden naar Mure's enkel te kijken. Zo werkt het dus. We hebben de "fabriek" bekeken. een aantal mensen, vooral dames, die met de hand de tekeningen aanbrengen, de was en de verschillende verfbaden. Knap handwerk. Nu komt het doel van deze rondleiding de weg naar de shop. Vol met zeer knappe batik schilderijen die we geen van allen zouden willen hebben. Er is eigenlijk niets dat ons heel erg aanspreekt. gelukkig maken ze ook kleine stoffen olifantjes, niet gebatikt, daar nemen we er één van mee. Arune vindt het maar zo zo en neemt me nog een keer langs alle kunststukken mee. Tevergeefs.

De volgende stop is een spice garden. Voor de VOC was Sri Lanka een belangrijke leverancier van kaneel. In de tuin hebben we een gids die de planten laat zien en er wat bij verteld. Het eerste is vanille, dit groeit als een soort peulen aan een klimplant. Daarna volgen kaneel, nootmuskaat en peper. bij de laatste twee mogen we raden wat het is. Maar dit zijn voor ons dagelijkse kruiden en dus zeer herkenbaar. De cacao boom is leuk en de vrucht mooi in de dwarsdoorsnede, heel herkenbaar door de spelletjes minecraft en hay day. er zijn ook aloë vera planten en ananassen. Ook hier een shop, apotheek noemen ze het. Het was leuk om de oorspronkelijke planten te zien. Het was een heel mooi aangelegde tuin.

In Kandy gaan we lunchen bij een verschrikkelijk lelijk, maar groot hotel. We vragen nog of we wel zicht hebben op de rivier (dat was ons beloofd) maar alle gordijnen zijn dicht en we worden met een horde andere toeristen (vooral Chinezen) gedropt in een immense eetzaal. met wit beklede stoelen met gouden strikken. het doet ons wat crematoriumachtig aan. het eten is oké, niet top. Arune is echter zeer te spreken en vraagt van ons bevestiging dat dit een goed idee was. Dat lukt even niet.

Als we naar buiten gaan wil hij met ons een edelstenen museum in, very important. wij vermoeden vooral weer een shop en hebben daar even genoeg van vandaag. Dus zeer tegen de zin van Arune gaan we niet. in plaats daarvan besluiten we naar de Royal Botanical garden te gaan, en dat is een zeer goede keuze. Helaas hadden we het minder groot ingeschat en hebben we veel te weinig tijd afgesproken om weer opgehaald te worden. Het is een oase in een vrij hectische stad (veel verkeer). prachtige gigantische bomen, palmen allees en bijzondere bloemen in overvloed. Veel schoolklassen op school uitje weer vandaag. we maken even een praatje met wat giechelende schoolmeisjes die Mure heel leuk vinden. Er is een hangbrug waar je op kan en er zijn vele aapjes, de grootste verrassing is echter een laan met bomen vol met zwarte bladeren, die grote vleerhonden blijken te zijn. Het zijn er duizenden en soms vliegen ze van boom naar boom. spectaculair gezicht. dan in looppas naar de uitgang waar Arune al op ons wacht. we gaan terug naar het afgrijselijke hotel voor een voorstelling van Kandian dansers. Een traditionele dans, die we in het Girithale hotel hebben gezien toen een groep voor een bruidspaar optrad. Het is er warm en benauwd, het dansen is best leuk, vooral het trommelen. Alleen had ik me bij de uitvoering iets heel anders voorgesteld toen we het boekten. namelijk ergens buiten op een plein en niet in een zweterig zaaltje in een hotel.

Nu naar het hotel in Kandy, we verblijven in de Kandian Manor, een oud koloniaal huis met een prachtige tuin. Het duurt even voor Arune de weg heeft gevonden. Maar het lukt. We worden allerhartelijks ontvangen door de eigenaren. Het huis is doordrenkt met de geschiedenis en de familie. foto's meubels etc. we hebben prachtige kamers in prachtige kleuren. het ziet er heel verzorgt uit. de badkamers zijn echter hopeloos verouderd met lekkende kranen en hopeloze douches. Maar goed de locatie maakt veel goed.

Helaas gaat het weer regenen, hoogst ongebruikelijk voor de tijd van het jaar.We eten op de veranda. het eten is erg lekker maar het is eten wat de pot schaft. Srilankaanse curry en dat wordt minder gewaardeerd door Mats, Mels en Mure. Manmoedig roepen ze "thank you" bij alles wat neergezet wordt maar echt iets eten is lastig. Mure krijgt pasta met kaassaus maar eet daar ook geen hap van, Mels eet wat kip en pappadums. Mats is de enige die de soep wel proeft en de helft er van op eet (pompoensoep) Ook van de rijst eet hij wel wat. het toetje is crème caramel, wat ook geen succesnummer is bij de kids.

Mure is total loss en druipt al voor het toetje af naar bed. ze slapen als rozen!

1. Margreet en marleen:
    3 augustus 2016
    Heb je wel vanille gekocht, Marije?
    Wij waren ooit op Madagascar waar dat een heel belangrijk (export)product is. Stom genoeg vonden we ze te duur en hebben we maar een paar stokjes gekocht. SPIJT! Zóveel lekkerder dat die taaie harde stokjes bij ons in de supermarkt.
    We genieten van jullie verhalen! Groetjes