Kandy en Pinawella

29 juli 2016 - Kandy, Sri Lanka

Na een goede nachtrust gaan we vandaag op pad naar de tempel van de tand. De  beroemdste tempel van Sri Lanka. Het regent nog altijd pijpenstelen en we schaffen een paar paraplu's aan. De tempel is een heel complex. we laten onze schoenen weer achter bij een stalletje. en l. open door de modder naar de officiële ingang. Vanwege een bomaanslag in het verleden (door de tamiltijgers) is hier beveiliging. de tempel is erg mooi maar ook druk bezocht. vele bedevaartgangers gemengd met toeristen. De tand staat in een kastje dat maar 3 keer per dag open gaat. dan zie je de tand niet maar wel de mini gouden stoepa waar ie in zit. het is ook maar de vraag of het nog wel de originele tand is, gezien de reizen die de tand door India en Sri Lanka gemaakt heeft. Maar voor de gelovigen maakt het niet uit vele lotusbloemen en waterlelies worden neergelegd. wij proberen door de massa heen te komen naar een wat rustiger deel. Even zijn we Mels kwijt maar gelukkig is hij gauw weer gevonden. Het stikt er van de Nederlanders en hij is keurig opgevangen. het complex is een mengeling van Srilankaanse bouwstijlen en koloniale gebouwen. ook is eer een klein gebouwtje dat gewijd is aan een olifant. deze liep mee in de jaarlijkse optocht door Kandy. Prachtig versierd en met een schrijn op zijn rug waarin de tand van Boedha door de stad werd gedragen. deze olifanten zijn zeer belangrijk en deze is na zijn overlijden opgezet als eerbetoon.

Na de tempel gaan we op weg naar Pinawella (olifanten weeshuis). Hier worden verweesde olifanten opgevangen. In Pinawella aangekpomen zien we nog net een baby olifant die de fles krijgt. Duurt ongeveer 3 seconden, maar is wel schattig. Ook zijn er baby's die hier geboren zijn. Na het eten gaan de olifanten badenb. in een lange optocht steken ze de weg over op weg naar de rivier. In de rivier kunnen ze vrij uit baden en spelen. Er ligt één olifant languit in een stroomversnellinkje, met zijn kop. zo nu en hapt hij lucht met zijn slurf als een soort periscoop. het ziet er heerlijk uit. Anderen lopen langs de oevers en eten wat wilde bomen. Alle toeristen zitten op terrassen langs de rivier te genieten van dit spektakel. terwijl ze lunchen. ook hier weer schoolklassen. Aan het einde van het baden worden ze nog even allemaal nat gemaakt door de begeleiders, waarna de leidster van de groep hen voorgaat terug naar huis. we staan langs de weg en krijgen af en toe een slurf toegeworpen (ongetwijfeld in de hoop op iets lekkers). natuurlijk is het uber toeristisch maar dit is wel heel leuk.

Terug in Kandy eten we in het hotel. Minder goed dan de vorige avond. Mels en Mure krijgen weer pasta (zonder iets). Ons eten is wel lekker, iets minder dan de dag ervoor maar er is maar een heel klein stukje kip bij, Mels eet onze kip grotendeels op. dit is alweer onze laatste nacht in Kandy.

1. A van Haeften:
    2 augustus 2016
    Lieve M5,
    DAnk voor jullie leuke verhalen.
    JAmmer dat er ook regen is. HIer ook voortdurend miezerige regen.Vandaag weer een tuinclub die net tussen de buien door door de tuin kon. Vanmiddag hele tijd regen.Vanaf het weekend wordt het weer beter.
    Jullie genieten volgensmij wel van alle bijzondere avonturen. van tempel naar de olifanten en het sportieve gebeuren.Raften zag er stoer uit.Wel maken wij ons zorgen dat de mannetjes verhongeren.Hoe is het met Mure's verwonding?
    mag hij al weer zwemmen?
    we hopen dat jullie nog veel gaan genieten,veel liefs À en A
  2. JvG-jes:
    3 augustus 2016
    Heerlijk om jullie te zien genieten. Ook prachtig om de olifanten zo te zien. Gisteren aangekomen op Terschelling.
    geniet ervan! J,H,L,W en C.