Reizen van Giritale naar Nilavelli

24 juli 2016 - Trincomalee, Sri Lanka

Vandaag vertrekken we uit het Girithale hotel. Het is een mooi hotel met een geweldig uitzicht. Wel lawaaiig. het zwembad is niet groot maar is druk bezocht door kids vanwege de goaltjes aan weerszijde. Ook vanmorgen wordt er weer volop gebruik van gemaakt. Mels en Mure voegen zich bij de al spelende jongeren en doen vol op mee. Mure is een soort Mascotte in de goal voor de tieners.

Ook vandaag is er weer een trouwerij in het hotel. in de lobby is een traditionele dansgroep (Kandian Dansers) met grote sprongen een mooie show aan het geven voor het bruidspaar. het is de tweede huwelijks dag. traditioneel gaat de bruid in het rood gekleed. er volgen talloze plichtplegingen die we allemaal kunnen volgen als we uitchecken. De bruid en bruidegom krijgen een lorrie vol meubels en andere inboedel mee voor hun huis. Zelfs de auto van vandaag is rood.

De reis naar de oostkust gaat voorspoedig en algauw zien we de natuurlijke haven van Trincomalee. Daar komen grote container schepen aan. Verder zijn er veel militaire bases hier. Luchtmacht, marine, landmacht, allemaal vanwege de burgeroorlog met de Tamil tijgers, die in 2009 is geëindigd. Nog veel verwoeste huizen te zien hier. Ook het koloniale verledenlaat sporen achter, resten van forten en gebouwen. We lunchen in het Dutch bank café. duidelijk bekend hier want stampvol. Hier kan je poffertjes eten, die we overigens niet hebben uitgeprobeerd. de eigenaar is weinig Nederlands en het personeel spreek beperkt Engels. het eten is er degelijk maar niet geweldig. al geeft onze chauffeur, Arune, aan dat het het beste is in heel Trincomalee. wat meer zegt over de kwaliteit van de andere eetgelegenheden. De burgers smaken prima en de rijst gerechten zijn oké.

Daarna gaan we op zoek naar ons verblijf. Pearl Oceanic resort. Dit klinkt luxer dan het is. We volgen een dramatisch slechte weg (ook voor Sri Lankaanse begrippen) langs wat hutjes en soms een echt huis ( het dorp Nilavelli). Het resort bestaat uit 4 dubbele huisjes. Steeds  twee kamers per huisje. Met uitzicht op zee. Wij hebben één heel huisje. Het is prachtig hier in twee stappen ben je op het strand, waar ook regelmatig koeien langs komen lopen of wat straathondjes. De kamers zijn eenvoudig maar prima.