Polonnaruwa

23 juli 2016 - Minneriya-Giritale Sanctuary, Sri Lanka

Vroeg op vandaag. in de ochtend gaan we naar de ruïnes van Polonnaruwa. Dit is één van de vroegere hoofdsteden van Sri Lanka. Met de tuktuk rijden we langs de verschillende overblijfselen van paleizen en tempels. Het is een rijke geschiedenis maar na tempel nummer 6 zijn we er wel een beetje klaar mee. De kinderen blijven bij de tuktuk wachten, alleen Mats is nog bereid mee te lopen, zijn schoenen uit te trekken en zijn pet af te nemen voor de tempels. verkopers proberen uit alle macht hun waar te slijten en zijn onvermoeibaar. Langzaam wordt het steeds warmer.

Na de tuktuk bezichtigingstocht gaan we ergens lunchen. In een traditioneel tentje wordt vers eten bereid op houtvuur. Op een ingenieus "fornuis" met 8 "pitten" wordt het eten bereid. onder elke pot brand een klein houtvuurtje. De dames bereiden voor ons eerst een hapje verse rotti en een soort gebakken balletje van linzen en curryblad. Heerlijk. daarna rijst en verschillende groentencurries en pittige kip. Mels vind de kip te pittig en slijt zijn stukje aan Martijn. dat wordt gezien en onmiddellijk wordt er speciaal voor hem een stukje niet pittige kip gebakken. Na de curry volgt er vers fruit.

Goed gegeten!

De middag hebben we geen "programma" en verblijven we in het hotel. Lekker waterpolo in het zwembad (er zijn twee goals) en even chillen. Relaxte middag, totdat de apen het op hun heupen krijgen, ze komen met meerdere naar het zwembad en zijn hondsbrutaal. even later klimmen ze omhoog en bonzen op de daken en de ramen. Ze kijken onverschrokken naar binnen. Bij de kinderen is er één heel even binnen geweest, Mels heeft hem verjaagd. Gauw de deuren beter sluiten. Na een 20 minuten is de "aanval" weer klaar en trekken ze de bossen rond het hotel weer in. We hebben nog geen olifanten gespot aan de overkant van het meer. Soms kun je ze daar zien, maar vandaag geen geluk.