Dambulla

22 juli 2016 - Dambulla, Sri Lanka

Vandaag is Joost jarig (op Elba).

Vanuit de Hide out in Sigiriya gaan w naar Dambulla, daar bekijken we de grottempels.

De tempels zijn deels uitgehakt uit de rotsen en bevatten vele boeddha beelden uit verschillende periodes. Er zijn 5 kamers met beelden te zien. de eerste is de meest bijzondere vanwege de enorme (14 meter) grote liggende boeddha die uit de rots is gehakt. Beneden aan de voet van de berg is inmiddels een nieuwe tempel verrezen die een kakofonie aan stijlen en kleuren heeft. Het klapstuk op deze "kermis" tempel is de enorme gouden boeddha die er boven zit.

Na het cultuur onderdeel van vandaag bezoeken we de natuur ook nog even. Alhoewel die eigenlijk nooit ver weg is hier. Overal bijzondere en minder bijzondere hagedissen en aapjes. Die bij de tempel hadden een soort toupetje op hun hoofd, dat zag er grappig uit. Een paar kilometer verder (3km) is er een Arboretum (Popham Arboretum). Een gepensioneerde marine officier heeft in de jaren 60 een stuk grond gekocht om daar de oorspronkelijke begroeiing terug te laten keren. niet doormiddel van aanplant maar om de opkomende bijzondere boomsoorten te beschermen en te verzorgen. Nu staat er 50 jaar later een tropisch oerwoud met allerlei bijzondere bomen. De Engelsman is teruggegaan naar Engeland maar zijn nalatenschap wordt goed beheerd door een enthousiaste Srilankaan. We zijn er hartelijk ontvangen en zijn rondgeleid. Het enthousiasme spatte er van af, Inmiddels was de lunch verlaat en begonnen we aardig trek te krijgen.

We hebben bij een restaurant onderweg nog een heerlijke maaltijd genoten. noodles, rijst en voor de kids sandwiches. Daarna doorgereden naar Girithale hotel. Wat een prachtige ligging heeft dat, met uitzicht op een heel groot meer. Nog even zwemmen en installeren voor we naar het avondeten gaan.