Verjaardag Mure

21 juli 2016 - Minneriya-Giritale Sanctuary, Sri Lanka

Vandaag is Mure 7 jaar! We hebben een druk verjaardags programma voor de boeg dus we starten op tijd. Eerst de cadeaus een Jeep safari van Playmobil met antilopen en luipaarden. Mure zet zielsgelukkig de set in elkaar.

Bij het ontbijt staan Arune en de eigenaren van het hotel hem al op te wachten voor felicitaties. Mure wordt er verlegen van.

Na een heerlijk ontbijt stappen we in onze bus op weg naar een rit op een olifant. We mogen met zijn vijven op een soort bed zitten boven op de grote dame (32 jaar). ze loopt zeer rustig en gewillig voort slechts aangemoedigd door twee zakken vol kleine banaantjes. Daar lust mevrouw wel pap van. iedere keer gooit zij haar slurf omhoog op haar kop en dan moet Mels of Mats en een banaantje in stoppen. Na een aantal ritten mag ze lekker douchen en rusten dan neemt een "collega" het van haar over.

Van de olifant stappen we over op de ossenkar (toeristisch optima forma vandaag). we hobbelen op de kar langs de akkers, en komen regelmatig andere toeristen tegen die hetzelfde doen. Na de hobbelige ritten op de olifant en met de ossen stoppen we bij een rechthoekige hut van klei en palmbladeren. Daar krijgen we een traditionele snack, rotti. een soort dikke kleine variant op de Surinaamse roti. met een salsa van kokos, pepers en ui. erg lekker. Daarbij drinken we kruidenthee (koriander) uit een kokosnotenschaal met een soort melasse suikerblokjes ernaast. hapje melasse en dan een slokje thee. De dames bereiden alles op een open vuur. er is geen elektriciteit. De boeren wonen in de zomer dicht bij de akkers in dit soort hutten, s' nachts houden ze de wacht in boomhutten. Vooral voor olifanten die de akkers vertrappelen, ze houden vuren aan.

Na dit hapje stappen we over op een catamaran, een roeiboot met twee drijvers. We varen over een prachtig meer.

Met de Tuktuk worden we weer terug gebracht naar de uitvalsbasis. Daar wacht ons een traditionele lunch, ook weer in zo'n lemen hut. Die hutten zijn heerlijk koel. de vloer is gemaakt van klei met koeienstront. dat vinden slangen onprettig waardoor ze niet in "huis" komen. Er staat een heleboel lekkers klaar. Rijst, verschillende groentencurry's van groenten waar ik nooit van gehoord heb.en krokante vis uit het plaatselijke meer. Voor de kids zijn er pappadums. Toe is er een curd van buffelmelk (soort dikke yoghurt) met fruit en honingsiroop. kortom allemaal erg lekker. Opvallend is dat het helemaal niet zo pittig is. Je kan het zelf pittig maken door verschillende sambal toppings toe te voegen.

Met de bus gaan we daarna door naar het Mineriya national park voor een Jeepsafari. We rijden in een open jeep. Pas na een tijdje komen we de eerste andere jeeps tegen. Na wat apen, vogels en een waterbuffel zien we de eerste olifanten. algauw volgt de rest van de kudde. Op het moment dat wij bij het meer zijn komen de kuddes uit het struikgewas naar buiten om voor de avond naar het meer te gaan voor drinken en een bad. Perfecte timing. We zien drie grote kuddes olifanten. Met daarin hele kleintjes (rond één maand) en hele grote en alles daar tussenin. Soms zijn we heel dicht bij. Het blijft een heel indrukwekkend gezicht. met deze prachtige ervaring rijden we terug naar de uitgang van het park. op de terugweg zien we veel jeeps in tegenovergestelde richting gaan, het wordt nu echt heel druk. Bij een brug loopt het verkeer zelfs vast. Een stuk of 20 jeeps rijden elkaar min of meer klem vanwege een krokodil die gespot is. Op zijn Srilankaans gaan de achterste auto's de reeds stilstaande exemplaren inhalen waardoor het muurvast komt te zitten. Na een tijdje kunnen we toch door. In de Hide out gekomen nog even zwemmen en dan aan tafel voor een heerlijke maaltijd. Als klap op de vuurpijl komt bij het toetje de grote chocolade taart op tafel, verrassing van het hotel (met onze chauffeur samen). Iedereen zingt happy birthday en Mure mag de kaars uitblazen. daarna krijgen alle gasten een stuk taart. Moe maar voldaan en vol van alle indrukken rollen we onze bedden in.

1. Margreet en marleen:
    23 juli 2016
    Hallo M5, wat enorm leuk dat wij ook mogen meegenieten van jullie reiservaringen. We vinden het zo leuk om te lezen allemaal, wat maken jullie veel mee! Zo te lezen, hebben jullie geen tijd om je te vervelen. Heerlijk land lijkt me, wij kunnen veel leren van jullie verhalen, want ik zou ook heel graag daar eens gaan kijken.
    En Mure, jij heb wel een heeeeel speciale verjaardag gehad zeg. Iets om nooit te vergeten, denk ik. Ik wist niet dat we jou zo makkelijk hadden kunnen feliciteren, terwijl je zo ver weg bent. Maar daarom nu nog: heel hartelijk gefeliciteerd met je eerste 7 jaar!
    veel liefs voor jullie allemaal van Marleen en Margreet